Een bedrijfje tegen wil en dank: acdegroot publishing
De Groot wordt - met tegenzin - ZZP'er
Toen ik in 2007 had besloten om zelf de derde editie van Patch testing te gaan uitgeven, had ik al wel enige ervaring met een eigen bedrijf. Ik had eerder zelfs al twee bedrijven gehad en wel A.C. de Groot Huidartsenpraktijk B.V. en A.C. de Groot Pensioen B.V. Maar daar had ik nu niet zo veel aan, want dat had mijn accountant destijds allemaal geregeld. Ik zou dus boeken moeten gaan verkopen, maar wilde er het liefst zo weinig mogelijk moeite voor doen. Voor die paar boeken zou ik toch niet weer een bedrijf moeten starten? ''Jazeker wel'', zei de fiscus of eigenlijk fisca vriendelijk maar gedecideerd aan de telefoonlijn. Ik sputterde nog wat tegen en zei dat ik maar een paar boeken per jaar zou kunnen slijten; om daar nou een bedrijf met alle toeters en bellen voor te moeten starten? Ze bleef vriendelijk maar helaas ook gedecideerd: ik moest – tegen wil en dank – een zaak opzetten.
Eerst naar de Kamer van Koophandel, waar ook iedereen aardig was, dus dat scheelde weer. Ik kon er het beste een eenmanszaak van maken, dus ik zou ZZP-er worden (Zelfstandige Zonder Personeel). Na van alles en nog wat ingevuld te hebben, werd ik volkomen verrast door de vraag ''Hoe wilt u uw bedrijf noemen''? Bliksem, daar had ik niet over nagedacht. Heel snel cerebraal schakelen is voor mij niet altijd even makkelijk, vooral in stresssituaties, en nadat ik namen met Megalos en Magnus (iets met ''groot'' in respectievelijk oud-Grieks en Latijn) had verworpen, kwam ik niet verder dan ''Mag ik het ook acdegroot publishing noemen''? Dat mocht en daar heb ik al 14 jaar spijt van, dat ik op dat moment niets originelers wist te verzinnen. Ik heb later wel overwogen om het te veranderen, maar dan moeten er ook weer allerlei dingen aangepast worden bij de fiscus, bij de kamer van koophandel, bij de bank en op de website en dat was me te veel gedoe. Goed, bankrekening geopend, me aangemeld bij de fiscus en ik kreeg een BTW-nummer. Nu eerst eens nalezen hoe dat precies moet en ook of dat bij verkoop naar het buitenland anders is (ja, en dat was tamelijk ingewikkeld), want ik verwachtte in Nederland niet meer dan pakweg 10-20 boeken te zullen verkopen.
Dit vreemde beeld is een allergisch contacteczeem door transdermale pleisters met het geneesmiddel rivastigmine erin (tegen Alzheimer-dementie), die telkens 1 etmaal moeten blijven zitten. Het medicament wordt geleidelijk afgegeven vanuit het transdermale systeem en door de huid opgenomen in de bloedbaan. Het allergeen was bij deze patiënt niet het geneesmiddel zelf, maar een (onbekend) onderdeel van de pleister. Aan het aantal reacties is te zien, dat het eczeem na ongeveer 14 dagen verdwenen is
Boek verkopen, hoe moet dat?
Volgende stap: een verkoopkanaal. Dan kan natuurlijk alleen via een website. Op naar de websitebouwer in Meppel. Tegenwoordig zijn er websites zoals WordPress, die je als freeware kunt krijgen en kunt aanpassen aan je specifieke wensen en vormgeving. Maar dat bestond nog niet in 2007, dus de hele website met webwinkel moest handmatig gebouwd worden. Ik weet niet of ik per ongeluk een verkeerd bedrijf heb ingehuurd, maar het was een drama. Die snelle ICT jongens zijn slecht in Nederlands, zijn slecht in rekenen, werken veel te gehaast en slordig en lezen mijn mails niet goed. Ik denk dat we wel 20 keer heen en weer gegaan zijn voordat we eindelijk een goed functionerende website annex webwinkel hadden. Toegegeven, internationaal verkopen is ook tamelijk ingewikkeld met al die landen, of ze binnen de EU liggen of erbuiten, wel of geen BTW rekenen en natuurlijk hangen de verzendkosten af van of je klanten in Nederland, in de Europese Unie of daarbuiten wonen.
Het boek is klaar
In de tussentijd had ik natuurlijk de derde editie van Patch testing geschreven en laten maken bij drukkerij Giethoorn Ten Brink in Meppel. Dat was gelukkig allemaal perfect verlopen, behalve dan dat de drukker het jaar daarop failliet is gegaan. Ik wil graag aannemen dat dit niet aan mij of mijn boek heeft gelegen. De zeer geachte klanten konden op de website ofwel een exemplaar bestellen en meteen met creditcard betalen, of men kon op rekening kopen, dan stuurde ik de factuur mee en werd naderhand via bankoverschrijving betaald. Ik liet de klanten wel altijd tekenen voor ontvangst, uit angst dat daar problemen zouden kunnen optreden, dat men bijvoorbeeld zou claimen het boek niet ontvangen te hebben. Achteraf had dat niet gehoeven, er zijn nooit problemen geweest en wanbetalers zijn op twee vingers van één hand te tellen geweest. Ik heb wel een gloeiende hekel aan de Franse post gekregen, want wanneer er – altijd ten onrechte - een boek geretourneerd werd, was dat in 9 van de 10 keer uit Frankrijk.
Klanten werven
Hoe moest ik de blijde boodschap van het verschijnen van het eerste (en enige) boek van acdegroot publishing de wereld in slingeren? Welnu, ik stuurde natuurlijk een review copy van het boek naar alle belangrijke tijdschriften voor een boekbespreking en die werden gelukkig opgenomen en waren – niet geheel onverwacht – allemaal zeer positief. Daarnaast heb ik geprobeerd om zo veel mogelijk potentiële klanten (dermatologen, bij voorkeur met een specifieke interesse in contactallergie), rechtstreeks te benaderen via e-mail. Ik heb e-mail adressen verzameld door te kijken naar de auteurs in Contact Dermatitis en Dermatitis en door adressen te zoeken op de websites van de American Contact Dermatitis Society, European Society of Contact Dermatitis en de European Academy of Dermatology and Venereology, waarvan ik al lid was of speciaal hiervoor was geworden. Ik heb zelfs mijn dochter Suzanne nog ingehuurd om enkele duizenden adressen van de laatstgenoemde vereniging te kopiëren en plakken (copy-paste).
Een standaardmail werd gestuurd naar alle mensen die ik niet kende, en een gepersonaliseerde e-mail aan dermatologen die ik met de voornaam kon aanschrijven. Het was allemaal even uitzoeken, hoe ik mail in één keer aan 250 adressen kon sturen, en dat lukte. Het liep overigens wel in de gaten bij de KPN en ik ben 2 of 3x tijdelijk (ik geloof 24 uur) geblokkeerd geweest vanwege het versturen van SPAM. Ongeveer 20% van alle mails kreeg ik terug, meestal omdat het herkend was als SPAM, ondanks dat ik enkele malen proefmails had gestuurd naar familieleden en vrienden om te kijken wat wel geaccepteerd zou worden en welke tekst in de SPAM box terecht kwam. Vaak kreeg ik de mededeling dat de accounts niet bestonden of dat de mail niet bezorgd kon worden. In ieder geval, ongeveer 80% kwam aan. Uiteraard was het pure reclame, maar desondanks heb ik maar 2x een verzoek gekregen (1 vriendelijk, de ander geïrriteerd) om uit de mailinglist geschrapt te worden. Deze mail (en ook latere soortgelijke voor andere boeken) eindigde met ''My apologies in case you are not interested in this subject and consider sending this mail inappropriate''. Ik hoopte dat dit de angel er uit zou halen en dat lijkt gelukt te zijn.
Het openingsscherm van de oude website uit 2008, met de aankondiging van de 4e editie van Patch testing in 2018
Succes!
De site www.patchtesting.info ging online en het liep storm! Het eerste boek werd gekocht/verkocht op 15 augustus 2008 en vooral in het begin waren er soms wel 8 bestellingen per dag, en dat van een boek dat bijna 120 euro kostte, excl. BTW en verzendkosten (20 euro naar buiten Europa bijvoorbeeld). Al binnen 6 weken had ik alle kosten er uit en ging acdegroot publishing winst maken! Ik had er lol in. Overigens gingen en nog wel allerlei zaken mis en moest ik het softwarebedrijf enkele malen fiks achter de broek zitten om foutjes te corrigeren.
En toen gebeurde er iets onverwachts. Ik kreeg mails van boekhandelaren, die informeerden naar de prijs, de verzendkosten, de bezorgtijd, en …….. de booksellers’ discount. Hier had ik totaal niet op gerekend. Men kon het boek immers zelf op mijn website bestellen, waarom zou je dan aan een boekhandel vragen om het voor je te kopen? Welnu, vooral bij grotere organisaties zoals academische centra worden, zo bleek, boeken centraal ingekocht en dat gaat vaak via een vaste boekhandel. Ik had de pest in om drie redenen. De eerste was, dat ik per mail moest gaan corresponderen met de boekhandelaren. De tweede reden: er was geen module ''verkopen aan boekhandel'' in mijn website en dus moest ik handmatig nota’s gaan typen en met de boeken meesturen. En de derde en – destijds zeker niet onbelangrijke – reden: ik moest korting geven, dat is usance in deze windhandel. Want zo beschouw ik het: windhandel. Welke toegevoegde waarde heeft een boekhandel? Geen enkele! Hij verdient alleen maar geld als doorgeefluik tussen mij en de klant en wil daarvoor betaald worden, en wel op mijn kosten, via de booksellers’ discount! Daar kon ik echter niet omheen en gaf een korting van 37,50 euro, ongeveer 30% van de prijs van het boek. Uiteindelijk is naar schatting 15-20% van alle boeken via een boekhandel verkocht.
Als lokkertje had ik alle potentiële klanten beloofd dat ze bij aankoop 2 jaar gratis digitale updates zouden krijgen van het boek. Ik heb inderdaad in de daarop volgende 14 jaar 4x zo’n update geschreven:
- De Groot AC. Patch testing, 3rd Edition: Update 2008-2010. Wapserveen, The Netherlands: acdegroot publishing, 2011
- De Groot AC. Patch Testing, 3rd Edition: Update 2008-2012. Wapserveen, The Netherlands: acdegroot publishing, 2013
- De Groot AC. Patch Testing, 3rd Edition: Update 2008-2015. Wapserveen, The Netherlands: acdegroot publishing, 2015 (33 pages). ISBN/EAN 978-90-813233-2-1
- De Groot AC. Patch testing, 4th Edition: Update 2018 – 2022. Wapserveen, The Netherlands: acdegroot publishing, 2022 (37 pages). ISBN/EAN 978-90-813233-7-6
Ik bracht de kopers van het boek en eigenlijk iedereen via een ingezonden brief in Dermatitis en informatiemails van het verschijnen ervan op de hoogte. Later kon men de update downloaden van de website www.researchgate.net. Na elke mail over een nieuwe update verkocht ik wel weer 10-20 extra boeken. Van de derde editie heb ik ongeveer 535 exemplaren verkocht. In 2017 vond ik het tijd om een vierde editie van Patch testing uit te geven en toen die in 2018 aan huis werd bezorgd, kon ik ongeveer 400 exemplaren van editie 3 in de papierbak van de stort (inmiddels heet het ''Milieustation'') kieperen.
Vierde editie van Patch Testing, 2018
Over de vierde editie heb ik elders op deze website al veel geschreven, dus dat zal ik hier niet herhalen. Wel ging ik weer – ik leer het ook nooit – op mijn snuffel met de website. Dat zat zo. Ik wilde de website zodanig aanpassen, dat boekhandelaren nu ook rechtstreeks op de site zouden kunnen bestellen en betalen. Inmiddels had ik de prijs van het boek verlaagd naar 75 euro (excl. BTW en verzendkosten) om drie redenen: 1. de inkomsten waren nu niet echt nodig voor mijn financiële gezondheid; 2. ik wil graag dat zo veel mogelijk mensen (dermatologen en patiënten) kunnen profiteren van de praktische informatie die in het boek te vinden is; en 3. door de uitgebreide online zoekmogelijkheden die er tegenwoordig zijn, is de toegevoegde waarde van de aanschaf van het boek (wat overigens geldt voor alle reference books), een stuk minder dan voorheen.
De vierde editie van Patch Testing uit 2018; rechts het logo dat we gebruikten voor mijn nieuwe website www.patchtesting.info
In ieder geval: de website moest geüpdatet (huidige Nederlandse spelling volgens de correctiemodule van Word) en uitgebreid worden. Aanpassen van de huidige website werd geschat op 1200 euro, een nieuwe website (op basis van Wordpress en met WooCommerce als webwinkel plug-in) vanaf 1900 euro. Ja, dat ''vanaf'', dat ken ik, dus ik koos, tegen het advies van de websitebouwer in, voor een update van de bestaande website. Tja, daar won mijn krenterigheid het weer eens van adviezen van een expert en daar kreeg ik dus spijt van. Een jaar nadat de nieuwe website opgeleverd was heb ik toch maar gekozen voor een geheel nieuwe website met een nieuw logo, maar wel met de zelfde naam: www.patchtesting.info. Dat lijkt een goede beslissing geweest te zijn. Het is echt een prachtige website geworden, er zijn tot nu geen problemen mee geweest en de websitebouwer zorgt elke maand voor updates. Inmiddels (tot juli 2022) heb ik van de vierde editie van Patch testing, die in april 2018 verscheen, ongeveer 285 exemplaren verkocht, waarmee ik al weer ruim uit de kosten ben.
Het openingsscherm van de nieuwe website in 3 panelen
De toekomst van acdegroot publishing
Daar kan ik kort over zijn: die ziet er somber uit, om niet te zeggen dat de zaak in de terminale fase zit. Ik verkoop momenteel namelijk nauwelijks nog een boek. Daar zijn tenminste 5 redenen voor:
1. Het boek is al 4 jaar op de markt, dus de meeste in contactallergie geïnteresseerde dermatologen, allergologen en andere wetenschappers die het boek echt willen hebben, hebben al een exemplaar gekocht.
2. De contactallergologie was altijd al een beetje een ondergeschoven kind, een ‘’nichegebied’’ van de dermatologie, en dat lijkt alleen maar erger te worden. In Nederland bijvoorbeeld worden de ‘’plakproeven’’ (het onderwerp van Patch Testing) niet meer vergoed, dat zit bij het abonnementstarief in. Die verrichtingen werden toen ik nog praktiseerde (al 20 jaar geleden inmiddels) heel goed gehonoreerd, maar tegenwoordig zit dit dus bij het abonnementstarief in. Dat houdt in dat de dermatoloog die allergietesten aanvraagt daar financieel niets voor krijgt, maar wel veel tijd kwijt is (vooral de assistente overigens), die niet aan andere (declarabele) werkzaamheden kan worden besteed. Tja, niets menselijks is de dermatoloog vreemd en dit systeem stimuleert dus niet om plakproeven te doen. Zo gaat de belangstelling voor de contactallergologie gestaag achteruit. Dat geldt ook voor andere landen.
3. De gouden tijd van reference works (naslagwerken) zoals mijn boek (waarin gepubliceerd materiaal van een bepaald onderwerp overzichtelijk wordt gepresenteerd) loopt op zijn eind. Gegevens zijn immers steeds gemakkelijker online te vinden in databases zoals PubMED, EMBASE, Scopus en vele andere.
4. De wetenschappers van de jongere generaties hebben, zo vermoed ik, liever een e-book. Daar zijn natuurlijk ook heel goede redenen voor, bijvoorbeeld dat je met trefwoorden alles veel sneller en completer kunt vinden dan in een gedrukt boek.
5. De vijfde reden is geheel aan mijn (zeldzaam) altruïsme te wijten: ik heb de files van de 5e editie aan de European Society of Contact Dermatitis en de American Contact Dermatitis Society geschonken om het op hun website te zetten. Alle leden daarvan (ACDS >2500, ESCD 320) kunnen de gehele inhoud bekijken en online zoeken op (delen van) namen, CAS nummers en andere trefwoorden. Waarom zouden ze dan mijn geprinte boek kopen? No good deed goes unpunished.
De Amerikanen begrepen heel goed dat ik mijn eigen handel hiermee onderuit schoffelde. Mijn geste werd daarom ook zeer gewaardeerd en dat hebben ze op de juiste wijze laten merken. Overigens vind ik het helemaal niet erg om nog maar weinig boeken te verkopen: het is altijd weer een heel gedoe met de verzending en ik ben er op dit moment gelukkig voor mijn financiële gezondheid niet van afhankelijk.
Maar nog belangrijker: ik voel me er heel goed bij dat veel meer dermatologen en hun patiënten met allergisch contacteczeem kunnen profiteren van al het werk dat ik sinds 1984 of 1985, toen ik begon te schrijven aan de eerste editie, aan het boek heb gedaan. Alles bij elkaar is het een uniek boek, dat wordt internationaal erkend, en is al sinds 1986, dus al 36 jaar, het standaardwerk op het gebied van testconcentraties en -vehicula voor contactallergenen. Als ''dermatoloog uit de polder'' (dixit Jannes van Everdingen) een prestatie waar ik trots op mag zijn (en dat ben ik dus ook).
Aan alles komt een eind
Op 1 oktober 2022 heb ik de stekker getrokken uit acdegroot publishing, de kosten worden hoger dan de baten. Het ''bedrijf'', dat vanaf de start in 2008 een hoog gebakken luchtgehalte heeft gehad, is begonnen met tegenzin en tegen wil en dank, maar uiteindelijk heb ik er - naast een hoop ergernis, dat dan wel weer - ook heel veel plezier van gehad.
Je kunt tegenwoordig gepersonaliseerde postzegels laten maken die je ook echt kunt gebruiken. Dit velletje kreeg ik van mijn vriend en vroegere klasgenoot dr. Han Israels, een beroemd Nederlands socioloog, naar aanleiding van het uitkomen van de 4e editie van Patch testing