Niet-medische kwaliteit in de dermatologische praktijk
Hieronder zijn de 2 artikelen die ik geschreven heb over niet-medische kwaliteit in de dermatologische praktijk integraal opgenomen. Ze zijn gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Dermatologie en Venereologie, het officiële orgaan van de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie, dat door alle Nederlandse dermatologen gelezen wordt. Als u ze niet wilt lezen, even goede vrienden, hier ziet u een samenvatting, waarbij ik me beperk tot de relatie met de huisartsen (de leveranciers van patiënten) en uiteraard de patiënten zelf.
Even voor de goede orde: wat in deze artikelen beschreven wordt is de ideale situatie. De dermatoloog blijft altijd vriendelijk, aardig, geduldig en tolerant tegenover haar (tegenwoordig zijn de meeste dermatologen vrouwen) of zijn patiënten, huisartsen, polikliniekmedewerkers en anderen. Tja, dat zou ik dus ook altijd moeten zijn. Maar was ik dat ook? Ik vrees dat het antwoord een duidelijk neen is, en als enig excuus heb ik: ik ben ook maar een mens. Zo was ik regelmatig knorrig wanneer het niet lekker liep op de poli, bijvoorbeeld omdat de assistente vergeten was om de volgende patiënt alvast naar de onderzoekskamer te brengen of omdat de secretaresse meer dan eenmaal iets vergeten was. Dan wilde ik heus wel eens boos worden en liet dat ook blijken.
En ook niet iedere patiënt uit mijn praktijk zal in mij het beeld herkennen van op en top vriendelijkheid, geduld en tolerantie. Ik had soms wel eens een pesthumeur (vooral in de periode dat er onder ons verbouwd werd en dat we de hele dag in de herrie van de drilboor zaten) of was vreselijk moe en dan kon ik best eens onvriendelijk, ongeduldig of geïrriteerd doen naar mijn patiënten. Vaak had ik het zelf wel in de gaten en bood dan mijn excuses aan, wat in alle gevallen geaccepteerd werd. Maar mocht u een voormalig patiënt van mij zijn en denkt u ''Nou De Groot, je kunt het allemaal wel mooi opschrijven, maar je hebt je er bij mij bepaald niet aan gehouden'', dan bied ik u graag nu, 20-42 jaar na dato, alsnog mijn verontschuldigingen aan. Ruzie met huisartsen en ziekenhuismedewerkers heb ik nooit gehad.
De Groot AC. Niet-medische kwaliteit in de dermatologische praktijk. Het geheim van de succesvolle dokter. I. De relatie met huisartsen, specialisten, verpleging en andere ziekenhuismedewerkers. Ned Tijdschr Derm Venereol 2000;10:253-257
De Groot AC. Niet-medische kwaliteit in de dermatologische praktijk. Het geheim van de succesvolle dokter. II. De relatie met de patiënt. Ned Tijdschr Derm Venereol 2000;10:285-289